Skip to content
Nyheder

Guide til pårørende: Sådan kommer du tilbage fra sommerferien uden stress

Det kan være ekstra hårdt at vende retur fra ferie, når man er pårørende. Overgangen fra feriens ro til en hverdag i krydspres mellem arbejdsgiveren og en nær relation med psykisk sygdom kan være meget svær. Derfor har vi samlet en række gode råd til, hvordan du kommer tilbage fra ferien og uden at blive […]

1. juli 2021

Gode råd: Kom tilbage fra ferien uden stress.

Det kan være ekstra hårdt at vende retur fra ferie, når man er pårørende. Overgangen fra feriens ro til en hverdag i krydspres mellem arbejdsgiveren og en nær relation med psykisk sygdom kan være meget svær. Derfor har vi samlet en række gode råd til, hvordan du kommer tilbage fra ferien og uden at blive overbelastet.

Gode råd til den første tid tilbage på arbejdet efter ferien.

1. Start langsomt op. Det er vigtigt at lade dig selv vende stille og roligt tilbage til arbejdet. Start med nogle opgaver, du føler dig tryg ved, og vent med de mere krævende opgaver. Sørg for at give dig selv små pauser i løbet af arbejdsdagen, så du kan lade op. Drik en kop kaffe. Se ud ad vinduet. Tag et lidt langt toiletbesøg. Hvad som helst, der giver dig 5 minutter i ro.

2. Tal med din chef eller dine kollegaer. Hvis din belastning er langvarig, så kan det være en god ide at indvie dine nærmeste kollegaer og leder i problemerne. Måske kan der findes løsninger, der gør din arbejdsdag lettere at overskue. Og som minimum er det rart, at mennesker omkring dig forstår årsagen, hvis du er længe om at komme op i gear efter ferien.

3. Brug ferien på at se på arbejdet med friske øjne. Ferien er en god anledning til at bryde med gamle vaner. Måske er der noget, du selv kan gøre anderledes, der vil hjælpe dig. Det kan være, at du kun skal svare på mails og opkald i særlige tidsrum, så du har ro til fordybelse. Måske vil du have glæde af at indføre en gåtur i frokostpausen. Det kan også være, at der er konkrete opgaver, du kan løse anderledes.

4: Søg hjælp. Nogle bjerge er for stejle at bestige alene. Søg hjælp hos venner og professionelle, der kan hjælpe dig til at få overblik over dine muligheder for at mindske den belastning, der præger dit liv.