Behandlingen på psykiatrisk afdeling i Randers har været så problematisk, at patientsikkerheden har været i fare. Det har Styrelsen for Patientsikkerhed slået fast. Her er en kort orientering om sagen og om nuværende og tidligere patienters muligheder for at søge erstatning.
Sagen kort
Problemerne drejer sig dels om en overlæge, der er blevet fyret for ikke at overholde retningslinjerne for psykiatrisk behandling efter gældende lægefaglig standart, og dels om afdelingens generelt mangelfulde håndtering af grundlæggende procedurer.
Den fyrede læge er de seneste år blevet landskendt, fordi han udfordrede nogle af de diagnoser og behandlingsmetoder, som psykiatrien normalt benytter sig af. Sideløbende med, at mange har haft positive oplevelser med lægen og set positivt på hans metoder, har flere patienter, pårørende og kolleger klaget over ham og advaret mod hans metoder og måde at lede afdelingen på. Det førte til, at regionen i foråret fyrede lægen, fordi han ikke fulgte gældende regler og retningslinjer. Fx var der specifikke diagnoser, han ikke anerkendte, og patienter, som ellers ville have haft de diagnoser, fik ingen behandling. Hans praksis var derfor ifølge regionen til fare for patientsikkerheden og i flere tilfælde kan den have været medvirkende til, at patienter har begået selvmord.
Senest er det kommet frem, at afdelingens mangelfulde behandling ikke kun havde med den fyrede læge at gøre. Styrelsen for Patientsikkerhed har gennemgået afdelingens procedurer og konstateret, at afdelingen ikke lever op til grundlæggende regler og procedurer ift. journalføring, medicinhåndtering, selvmordsscreening mv. Problemerne er så alvorlige, at styrelsen vurderer, at det har betydning for patientsikkerheden og har varslet en række påbud til afdelingen.
Bedre Psykiatris vurdering
Generalsekretær Jane Alrø Sørensen har løbende udtalt sig om sagen – både i pressen og i Bedre Psykiatris egne medier. Hendes budskab har gennem hele forløbet været, at patientsikkerheden er afgørende, og at alle ansatte i sundhedsvæsenet skal følge myndighedernes retningslinjer – herunder både den psykiatriske afdeling i Randers generelt og den pågældende overlæge. Jane Alrø Sørensen har understreget, at det i sagen om Randers ligesom i alle andre sager er uacceptabelt og til fare for patienternes sikkerhed og mulighed for at få det bedre, hvis læger fraviger retningslinjer for god faglig standard, og selv beslutter om de tror på specifikke diagnoser eller ej.
Psykiatrien i Randers er ikke det eneste sted i Danmark, hvor mennesker med psykisk sygdom eller udviklingsforstyrrelse får eller har fået mangelfuld behandling. Mange patienter og pårørende fra andre psykiatriske afdelinger oplever meget alvorlige behandlingssvigt – fx for tidlig udskrivning, overmedicinering, fejlagtige diagnoser, for meget tvang osv. Det har der de seneste år været mange eksempler på og sager om. Det udtaler Bedre Psykiatri sig jævnligt om, og vi har i de senere år været blandt de skarpeste kritikere af psykiatriens mangelfulde behandling.
Mange patienter kan have ret til erstatning
Som led i oprydningen efter sagen i Randers er Region Midt nu ved at gennemgå et meget stort antal patienters journaler for at vurdere, hvem de skal kontakte. I sager hvor de vurderer, at behandlingen er væsentlig under faglig standart eller væsentlige procedurer har været mangelfulde, skriver de et brev til patienten og informerer dem om, at de kan søge erstatning. Det er dermed ikke alle patienter, der får et brev. Der er mange sager, der skal gennemgås, så det kan tage flere måneder, inden de har gennemgået dem alle.
Alle patienter kan søge erstatning
Det er Patienterstatningen, der vurderer, hvem der skal have erstatning. Patienterstatningen er en national myndighed. Alle patienter kan søge erstatning, og i den aktuelle sag har det ikke indflydelse på Patienterstatningens sagsbehandling og vurdering, om man har fået et brev fra Region Midt eller ej. Hvis man selv oplever, at man har fået mangelfuld behandling i Randers, behøver man derfor ikke vente på, at man får brev fra Region Midt. I så fald kan man søge når som helst, og Patienterstatningen vil vurdere ens ansøgning på lige for med alle andre ansøgninger. Derudover opfordrer regionen opfordrer alle, der har spørgsmål om sagen, og eller som mener, at de kan være berettiget til erstatning til at kontakte deres hotline på 24813998.
Ikke alle kender mulighed for erstatning
Det kan være svært og uoverskueligt for nogle med psykisk sygdom at forholde sig til breve fra det offentlige og eventuel ansøgning om erstatning. Hvis du er nær pårørende til én, som har været i behandling i Randers indenfor de seneste år, kan det derfor relevant for dig at søge mere viden og evt. hjælpe din kære med at tjekke sin digitale post og evt. søge erstatning.
Patienterstatningen vejleder gerne pårørende
Alle kan ringe til Patienterstatningens vejledningstelefon på 33124343. Du behøver altså ikke selv være patient eller have fuldmagt fra din kære for at ringe og få hjælp til, hvordan man søger erstatning.
Patienterstatningen har også gode digitale vejledningsværktøjer på deres hjemmeside.
Hotline til spørgsmål om Randerssagen
Regionspsykiatrien har oprettet en hotline, som man kan ringe til, hvis man har spørgsmål om sagen, gennemgangen af journaler osv. Telefonnummeret til hotlinen er 24813998.