Skip to content

Formålet med Bedre Psykiatris børnegrupper og forældreundervisning

< Tilbage til / Børnegrupper

Formålet med børnegrupperne

Det overordnede formål med Bedre Psykiatris børnegrupper er at skabe et mødested, hvor børnene i et trygt rum kan tale åbent om at være barn og pårørende, og om de tanker og problemstillinger, der følger med. Det kan være lettere for børnene at tale om deres følelser og erfaringer med ligesindede, som forstår dem. Her kan børnene spejle sig i og støtte hinanden, dele viden og erfaringer og være en del af et børnefællesskab, hvor det er normen at være pårørende.

Derudover er formålet med børnegrupperne:

  • At børnene får viden om psykisk sygdom og udviklingsforstyrrelser. Både så de bedre kan forstå, hvordan sygdommen påvirker mor, far eller en søskende. Og så de bedre kan distancere sig fra sygdommen og skabe mening i deres oplevelser med sygdommen.
  • At børnene bliver mere bevidste om deres styrker, og at barnets fortælling om sig selv kan blive styrket gennem positive oplevelser.
  • At børnene bliver mere bevidste om hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige mestringsstrategier. Dels så de kan udvikle nye mestringsstrategier, og dels så de kan få øje på, hvad de allerede gør som kan hjælpe dem.
  • At afklare hvilken støtte børnene har i deres netværk, så de bliver mere bevidste om, hvilke voksne, de kan gå til i svære situationer.

Formålet med forældreundervisningen

Hovedformålet med forældreundervisningen er, at forældrene får viden og erfaringsudveksler omkring, hvad det betyder for børn at være pårørende til et menneske med en psykisk sygdom eller en udviklingsforstyrrelse.

Mange forældre kan have svært ved at tale med deres børn om den psykiske sygdom eller udviklingsforstyrrelsen, fordi de ønsker at skåne og beskytte børnene, men også fordi de mangler værktøjer til at starte dialogen på en alderssvarende måde. Derfor er et af hovedformålene at forældrene får redskaber til, på en god og alderssvarende måde, at tale med deres børn om sårbare emner, så familien kan udvikle et fælles sprog, der gør det lettere at tale sammen om sygdommen.

Derudover er formålet med forældreundervisningen:

  • At forældrene får viden om, hvordan man kan styrke børnenes mestringsevner og hvad de allerede gør eller yderligere kan gøre for at støtte og hjælpe deres barn med at håndtere de udfordringer, der følger med sygdommen.
  • At styrke forældrene i deres rolle som forældre, og styrke opmærksomheden på egne og familiens samlede ressourcer.
  • At fokusere på familiens netværk, så forældrene bliver mere bevidste om, hvad der er af ressourcer i og udenfor familien, der kan støtte op omkring barnet i svære situationer.
  • At forældrene kan give hinanden nye perspektiver på deres situation ved at sparre med hinanden om måder at håndtere udfordringer relateret til den psykiske sygdom og udviklingsforstyrrelser.

Formålet med den familiebaserede tilgang

Kombinationen af børnegrupper og forældreundervisning betyder, at indsatsen favner hele familien. Ved at tilbyde forældrene et parallelt undervisningsforløb sikres en helhedsorienteret tilgang til børnenes trivsel, og ved at adressere både børn og forældre skabes en stærkere og mere langsigtet og effektiv ramme for støtte og vækst for hele familien.