Skip to content

Lokalbestyrelsens forretningsorden

Hvad er en forretningsorden?  
I bestyrelser bruger man begrebet ”forretningsorden” om de aftaler man har om, hvordan samarbejdet og beslutningsprocesserne skal køre. En forretningsorden fungerer derfor som forventningsafstemning og spilleregler for bestyrelsen.  

Hvad skal med i en forretningsorden?  
I vælger selv hvor, detaljeret jeres forretningsorden skal være, og hvilke områder den skal dække, men de fleste forretningsordner beskriver:   

  • hvordan bestyrelsesmøder skal foregå 
  • hvordan bestyrelsen træffer beslutninger 
  • hvordan kommunikationen mellem bestyrelsesmøder skal foregå 
  • hvem der må gøre hvad på foreningens vegne 
  • hvordan forretningsordenen kan ændres 

Vedtægterne trumfer  
Det er vedtægterne, der er foreningens grundlov og en forretningsorden kan derfor ikke lave regler der går imod vedtægterne. I Bedre Psykiatri har vi én fælles vedtægt der dækker både landsforeningen og lokalafdelingerne.  

Forretningsordner kan og skal ændres løbende 
Det er god skik, at man på det første bestyrelsesmøde efter en generalforsamling gennemgår forretningsordenen og tilpasser den. Særligt hvis man har fået nye bestyrelsesmedlemmer er det vigtigt, at de har mulighed for at være med til en snak om de forventninger, man har til hinanden og give deres besyv med.   

Hvis forretningsordenen ikke jævnligt bliver drøftet og tilpasset, ender den som et dødt dokument og ikke som et arbejdsredskab for bestyrelsen.  

Udarbejd jeres egen forretningsorden 
Det kan være en rigtig god proces at starte fra bunden og tale alle aspekterne ved jeres samarbejde igennem og så skrive det, I bliver enige om ned. Center for Frivilligt Socialt Arbejde har lavet en rigtig god spørgeguide, I kan bruge.

En lidt hurtigere vej er at tage udgangspunkt i en eksisterende forretningsorden og så tilpasse den. I det følgende har vi lavet en ’standartforretningsorden’, som I kan arbejde ud fra og gøre til jeres egen.