Ingen samtalegruppe uden deltagere. I kommunikationspakken her finder du skabeloner til tekster, der hjælper dig med at nå ud til potentielle deltagere gennem forskellige kanaler.
Du kan nøjes med at tilføje jeres lokale detaljer i skabelonerne, der hvor der er markeret med gult. Du er selvfølgelig også velkommen til at lave om eller skrive dit helt eget. Formålet med skabelonerne er at gøre det så let som muligt for dig, der ikke elsker at skrive.
Hver kanal når forskellige målgrupper og har forskellige fordele.
Overblik over kommunikationspakken
Her kan du læse hvad de enkelte skabeloner indeholder og hvorfor de er virksomme. Du kan også bare downloade pakken med det samme og gå i gang.
Tekst til NemTilmeld
Teksten fokuserer på at formidle hvad man som deltager kan få ud af at deltage i gruppen og hvordan det foregår. Jo bedre fornemmelse deltageren har af hvad der kommer til at ske, jo lettere er det at tage skridtet og tilmelde sig. Derudover er fokus i teksten at den skal:
Giver detaljeret praktisk information til interesserede deltagere
Fungerer som jeres “landingsside” som I kan linke til fra andre kanaler
Medlemsmail
Vi anbefaler at I sender en mail til jeres medlemmer og fortæller om samtalegruppen så snart I har NemTilmeld linket på plads og før I annoncerer gruppen andre steder.
Det skal ikke være et krav at man er medlem af Bedre Psykiatri for at deltage i en samtalegruppe, men der er ikke noget i vejen for at give medlemmer muligheden for at tilmelde sig lidt før andre.
Fokus i brevet er dels at opfordre medlemmer til at tilmelde sig gruppen, men lige så meget at de får en fornemmelse af at deres medlemskab gør en forskel. Til sidst i brevet er der en opfordring til at dele information om gruppen i deres netværk. Dette er både for at øge kendskabet til Bedre Psykiatri og få nye deltagere, men lige så meget fordi det at kunne hjælpe giver folk en positiv oplevelse og styrker deres tilknytning til foreningen.
Facebookopslag på lokalafdelingens side
I pakken er der skabeloner til 3 forskellige tekster, sådan at I kan lave mere end et opslag om samtalegruppen . Det kan være en fordel at lave flere opslag med nogle dages mellemrum, særligt hvis det ikke går så hurtigt med at finde deltagere. Husk at linke til NemTilmeld .
Fordelene ved Facebookopslag er:
Når bredt ud i lokalområdet, særligt hvis I deler opslaget i lokale ’by grupper’
Gør det nemt for folk at dele informationen videre
God kanal til at minde om tilbuddet gennem flere opslag
Via annoncering / boost kan opslaget nå rigtig bredt ud
Pressemeddelelse til lokalavisen
Mange lokalaviser mangler hele tiden interessant stof, derfor er der rigtig gode muligheder for at få omtale, når en samtalegruppe skal startes op.
Der er to metoder til at komme i avisen. Den ene er at ringe til redaktionen og fortælle din nyhed – altså at lokalafdelingen nu har et nyt tilbud.
Den anden måde er at sende en pressemeddelelse. På avisens hjemmeside kan man typisk finde mailadressen på redaktionen som man kan sende pressemeddelelsen til. I emnelinjen skriver du fx Pressemeddelelse: Ny samtalegruppe for pårørende på vej.
En pressemeddelelse skal gøre det let for avisen så derfor er den skrevet som en artikel. Nogen aviser vil omskrive eller forkorte, mens andre bare trykker den direkte. Vigtigt er at der er mennesker med. Derfor er der skrevet citater ind. Du må selvfølgelig gerne bytte citaterne i skabelonen ud med dine egne ord.
Og husk endelig 1-3 billeder! Gode billeder tredobler chancen for at komme i avisen. Burg fx et billede af tovholder og terapeut, et billede af lokationen hvor gruppen skal mødes eller et billede af fra en af jeres andre aktiviteter (husk I skal have tilladelse). Har I ikke nogen gode billeder selv så brug et af billederne fra kommunikationspakken her.
Fordelen ved at sende en pressemeddelelse er:
Giver tilbuddet troværdighed og lokal forankring
Kan nå pårørende gennem deres netværk
Kan bruges til at synliggøre lokalafdelingens arbejde generelt
Brev/mail til fagpersoner
Dette er en mere tidskrævende måde at reklamerer for tilbuddet, men hvis det viser sig svært at skaffe deltagere nok via de andre kanaler, kan det at skrive direkte til dem der møder pårørende i deres hverdag være en vej at gå.
Fagfolk er en bred gruppe, men det kan være læger, psykologer, kommunale instanser, mm.
Fordelene ved at bede fagfolk om at formidle tilbuddet til pårørende er:
I når pårørende gennem betroede fagpersoner
Skaber faglig troværdighed omkring tilbuddet
Når pårørende på tidspunkter hvor de aktivt søger hjælp
Styrker kendskabet til Bedre Psykiatri blandt lokale fagfolk.
Billeder og videoer
I pakken finder I en samling billeder, som I frit kan bruge til kommunikation om samtalegruppen, samt tre korte videoer med beretninger fra pårørende, der har deltaget i grupperne.
Videoerne kan deles på sociale medier som Facebook, men overvej også at vise den længere version, hvis I afholder foredrag eller andre arrangementer, hvor I samtidig kan gøre opmærksom på jeres samtalegruppe.
Fordele ved at bruge billeder og video:
Giver et professionelt udtryk i jeres kommunikation og det styrker troværdigheden og tilbuddet
Visuelle elementer fanger opmærksomheden bedre end ren tekst
Gør det nemmere at dele budskabet på sociale medier
Bliv ikke overvældet
Der er mange elementer i kommunikationspakken, men det betyder slet ikke at du skal gøre det hele. I mange tilfælde er det nok at oprette et NemTilmeld arrangement og lave et par opslag på facebook. De øvrige elementer i pakken er til jer, der enten har sværere ved at tiltrække deltagere, eller vil bruge kommunikationen om samtalegruppen til samtidig få mere synlighed omkring lokalafdelingen generelt og måske et par nye medlemmer.
Download pakken
Få alle skabelonerne i kommunikationspakken som en zip-fil og kom hurtigt i gang.
Gode råd til opstart
Er du i tvivl om hvordan du kommer i gang med at arrangerer en samtalegruppe så se vores guide til opstart af en gruppe.