Skip to content

Gode råd til opstart af bestyrelsen

Som ny bestyrelse, er der vigtigt at komme godt fra start. Der er ikke én rigtig måde at gøre det på, men det er en god idé at have en klar forventningsafstemning ift. aktivitetsniveau, rollefordeling og samarbejde:

  • 1. Fordel opgaverne og rollerne
    • Sørg for, at alle får en klar opgave/rolle – fx:
      • Forperson (skal vælges)
      • Kasserer (skal vælges)
      • Sekretær (skriver referat af møder og evt. dagsorden)
      • Mailboksansvarlig
      • Kommunikationsansvarlig, evt. delt op:
        • Facebook-ansvarlig (gerne flere)
        • NemTilmeld-ansvarlig (vores arrangementssystem)
        • Nyhedsbreve til medlemmer
      • Kontaktperson til PårørendeKurset
      • Tovholder på Samtalegruppe
      • Tovholdere for konkrete arrangementer
      • Fondsansøgninger
      • Politisk arbejde
      • Medlemshvervning
    • Husk at der er masser af gode råd og vejledninger til, hvordan man kommer i gang med det hele her på hjemmesiden – og ellers kontakt organisationskonsulenten!
  • 2. Læg en realistisk plan
    • Start med en enkel, men konkret plan for kommende halvår: fx 2-3 arrangementer (evt. en samtalegruppe) og lokal synlighed.
    • Vælg de aktiviteter, som I selv brænder mest for – og prioritér få gode aktiviteter, som I får skabt synlighed omkring, så der kommer deltagere.
  • 3. Aftal, hvordan I vil samarbejde
    • Hvor tit vil I mødes, hvornår, hvor og hvordan? Læg gerne datoer fast for de næste par møder.
    • Del kontaktoplysninger og aftal, om I kommunikerer sammen via mail, messenger eller andet.
  • 4. Kommunikér klart og ad flere kanaler
    • Brug lokal presse og sociale medier til at fortælle om jer selv og jeres arrangementer – skriv også til medlemmerne.
    • Lav evt. en lokalfolder, som I kan dele ud (se skabelon på hjemmesiden)
  • 5. Søg samarbejde lokalt
    • Tag kontakt til kommunen, andre foreninger, psykiatrien, frivilligcentret og andre, og gør opmærksom på, at I er startet op.
    • Fortæl hvem I er, og hvad I vil – samarbejde åbner døre og skaber tillid.

Kalender for 2025

Brug evt. vores planlægningskalender i Excel, når I planlægger årets aktiviteter.

Arbejdsdeling

Vi har lavet en tjekliste, man kan bruge, når det handler om planlægning af en konkret aktivitet.

Forretningsorden

I bestemmer selv spillereglerne for jeres bestyrelse – og det kan være godt at tale om dem med jævne mellemrum.

Frivilligpolitik

I Bedre Psykiatris Frivilligpolitik står, hvad du kan forvente som frivillig, og hvad vi forventer af dig.

Ny kasserer?

Du kan finde alt, hvad du skal vide om vores økonomiordning og fondsansøgning her.

Skab synlighed

Lad lokalsamfundet vide, at I er der – ikke kun, når der er et konkret arrangement på programmet.