Skip to content

tilbage til Nyheder

Region Midtjylland må tage ansvar – patienterne fortjener svar

30. januar 2025

Jane TVA

Sagen kort 

Problemerne drejer sig dels om en overlæge, der er blevet fyret for ikke at overholde retningslinjerne for psykiatrisk behandling efter gældende lægefaglig standart, og dels om afdelingens generelt mangelfulde håndtering af grundlæggende procedurer.  

Den fyrede læge er de seneste år blevet landskendt, fordi han udfordrede nogle af de diagnoser og behandlingsmetoder, som psykiatrien normalt benytter sig af. Sideløbende med, at mange har haft positive oplevelser med lægen og set positivt på hans metoder, har flere patienter, pårørende og kolleger klaget over ham og advaret mod hans metoder og måde at lede afdelingen på. Det førte til, at regionen i foråret 2024 fyrede lægen, fordi han ikke fulgte gældende regler og retningslinjer. Fx var der specifikke diagnoser, han ikke anerkendte, og patienter, som ellers ville have haft de diagnoser, fik ingen behandling. Hans praksis var derfor ifølge regionen til fare for patientsikkerheden og i flere tilfælde kan den have været medvirkende til, at patienter har begået selvmord.  

Det er kommet frem, at afdelingens mangelfulde behandling ikke kun havde med den fyrede læge at gøre. Styrelsen for Patientsikkerhed har gennemgået afdelingens procedurer og konstateret, at afdelingen ikke lever op til grundlæggende regler og procedurer ift. journalføring, medicinhåndtering, selvmordsscreening mv. Problemerne er så alvorlige, at styrelsen vurderer, at det har betydning for patientsikkerheden og har varslet en række påbud til afdelingen. 

Nu har sagen taget en ny drejning, da Region Midtjylland i går meldte ud, at de stopper med at gennemgå flere af de 1614 journaler på patienter, der har været indlagt på afdelingen i Regionspsykiatrien i Randers. Alle der mistænker, at de har oplevet en fejl i deres forløb, opfordres fortsat til at søge erstatning eller at klage.

Du kan læse mere om sagen her.


Generalsekretær Jane Alrø Sørensens kommentar

“Jeg er både rystet og ærgerlig over, at Region Midtjylland har besluttet at standse gennemgangen af de 1.614 patientforløb, som har tilknytning til sagen i regionspsykiatrien i Randers. Regionens specialister har ellers fundet fejl i halvdelen af de 555 sager, de har nået at gennemgå. HALVDELEN

Forløbet har afdækket den største skandale i psykiatrien i nyere tid.

Med undersøgelsen tog regionen ansvaret på sig og viste respekt for de berørte patienter og deres pårørende ved at gennemgå patientforløbene ét for ét. Det var en anerkendelse af, at der var sket fejl, og at sagerne skulle undersøges grundigt.

Sagsgennemgangen blev også slået stort op i regionens kommunikation:

”Der er taget handling i en alvorlig sag fra sengeafsnit C”, indledte regionen i en pressemeddelelse i september.
”Vi vil være grundige og har et dedikeret og stort hold af erfarne speciallæger, der gennemgår journalerne”, sagde den ansvarlige læge i samme meddelelse (16.9).

Det var et sjældent og kærkomment eksempel på en myndighed, der erkendte fejl og tog ansvar efter svigt af mennesker med psykisk sygdom. Det skabte tillid. Den tillid risikerer de nu at sætte over styr.

Jeg forstår godt, hvis de berørte patienter og pårørende sidder tilbage med en følelse af, at systemet endnu en gang lukker sig om sig selv og undviger sit ansvar. Selvfølgelig er det et ressourcekrævende arbejde at gennemgå alle sagerne. Men det undrer mig, at det ikke har været en del af overvejelserne fra starten. Tilbage står over 1.100 patienter og deres pårørende, som aldrig får de svar og den vurdering af deres forløb, som regionen ellers har lovet dem.

Det fortjener de simpelthen ikke.”

Alle patienter kan søge erstatning 

Det er Patienterstatningen, der vurderer, hvem der skal have erstatning. Patienterstatningen er en national myndighed. Alle patienter kan søge erstatning, hvis man selv oplever, at man har fået mangelfuld behandling i Randers.

Derudover opfordrer regionen alle, der har spørgsmål om sagen, og eller som mener, at de kan være berettiget til erstatning, til at kontakte deres hotline på 24813998

Ikke alle kender mulighed for erstatning 

Det kan være svært og uoverskueligt for nogle med psykisk sygdom at forholde sig til at ansøge om erstatning. Hvis du er nær pårørende til én, som har været i behandling i Randers indenfor de seneste år, kan det derfor relevant for dig at søge mere viden og evt. hjælpe din kære med at søge erstatning.  

Patienterstatningen vejleder gerne pårørende 

Alle kan ringe til Patienterstatningens vejledningstelefon på 33124343. Du behøver altså ikke selv være patient eller have fuldmagt fra din kære for at ringe og få hjælp til, hvordan man søger erstatning.  

Patienterstatningen har også gode digitale vejledningsværktøjer på deres hjemmeside.

Du kan også læse mere om erstatning i denne folder.