Når PPR er færdige med den pædagogiske psykologiske vurdering (PPV), bliver vurderingen sendt til skolelederen på dit barns skole. Du får også tilsendt en kopi. Skolelederen skal bruge PPV’en til at træffe beslutning om, hvordan dit barns videre forløb skal være. Det er ikke kun PPV’en, der er grundlag for beslutningen. Ifølge loven skal beslutningen træffes ud fra ”et samlet grundlag”.
Hvis PPR i deres undersøgelse konkluderer, at barnet har brug for mere end ni timers støtte, kan kommunalbestyrelsen beslutte, at barnet skal have specialundervisning eller andre former for specialpædagogisk bistand, som går udover skolens almindelige rammer. Det kan fx være en specialskole.
Hvilke støtteformer findes der?
På skolen/inklusion
De fleste børn og unge, der får en form for støtte i skolen, får støtte eller hjælp, som på den ene eller den anden måde skal bidrage til, at barnet kan fortsætte deres skolegang i deres klasse på den almindelige skole. Støtten afhænger af skolens og kommunens ressourcer. Det kan fx være faglig støtte i form af hjælp i specifikke fag, supplerende undervisning eller støtte på skolens ressourcecenter. Det kan også være social støtte, fx pædagogisk støtte i undervisningen, samtaler eller en AKT-vejleders støtte til trivsel.
Specialpædagogisk støtte/undervisning
Hvis PPR konkluderer i deres undersøgelse, at barnet har brug for mere hjælp, end det kan få i den almindelige skolegang, kan barnet få specialundervisning. Det vil typisk kræve, at skolen skal bruge mere end ni timer pr. uge på at støtte barnet. Det kan fx være ekstra støtte i den almindelige klasse eller i en specialklasse. Eller hvis der er brug og mulighed for det – en plads på en specialskole.
Mellemformer
Der findes såkaldt mellemformer, som er en mellemting mellem almindelig undervisning og specialundervisning. De vinder udbredelse, men findes ikke i alle kommuner. De mest udbredte mellemformer er holdbaserede mellemformer, hvor eleven deler sin tid i skolen mellem undervisning i sin almindelige klasse og undervisning på særlige hold og klassebaserede mellemformer, hvor eleven bliver i sin almindelige klasse, men har betydelig støtte. Fx en ekstra lærer.
Hvem træffer beslutning om, hvilken hjælp barnet skal have?
Hvis man vil have indflydelse på, hvilken hjælp og støtte ens barn får, skal man forstå, hvem der træffer beslutningerne. Men det kan være svært, fordi der er så mange forskellige instanser involveret. Det bliver yderligere kompliceret af, at det kan variere fra kommune til kommune. Uanset hvad, er det altid gældende, at:
Skolelederen
Beslutter, hvilken støtte og hjælp, der skal tilbydes indenfor skolens rammer. Og også ift. specialtilbud er skolelederen ofte involveret. For de fleste forældre er skolelederen derfor den vigtigste beslutningstager.
Kommunalbestyrelsen
Hvis barnet skal have et specialtilbud udenfor skolen, fx specialskole, er det formelt kommunalbestyrelsen – dvs. kommunens politikere – der træffer beslutningen. I praksis har kommunalbestyrelsen i stort set alle sager uddelegeret ansvaret for beslutningen til embedsmænd i kommunen – fx til et visitationsudvalg. Kun i sjældne tilfælde – fx ved alvorlige klager, mediesager o. lign. vil politikerne bliver involveret i praksis.
PPR
PR anbefaler og vurderer og har derfor indflydelse, men i sidste ende bestemmer de ingenting.
Hvem kan du kontakte?
Du kan og må kontakte alle instanser i beslutningsprocessen. Der kan være grund til at være opmærksom på timing og strategi, men der er ikke nogen, du ikke kan eller må kontakte.
Skolelederen
Den mest oplagte at kontakte er skolelederen. Det vil typisk være på skrift over Aula eller mail, og i de fleste tilfælde er det bedst at starte der og aftale evt. møder eller telefonsamtaler. Men du kan også prøve at ringe – evt. via skolen.
Visitationsudvalg eller andre embedsmænd
Kommunalbestyrelsen har uddelegeret beslutningen til embedsmænd – fx i et visitationsudvalg. Hvis du ikke har et brev, et navn eller et nummer, og ikke ved, hvilken forvaltning eller hvilket kontor, du skal ringe til, kan du altid starte ved kommunens hovednummer. Her kan du bede om at tale med dem, der træffer beslutninger i dit barns sag. Omstillingen har pligt til at vejlede dig i, hvordan du kommer videre.
PPR
Du kan kontakte PPR. Se på din kommunes hjemmeside hvordan. Hvis der ikke står et nummer eller en mail, så spørg kommunens hovedomstilling. Hvis dit barn har en sag i PPR, er det en god at forsøge at få en fast kontaktperson.
Kommunalbestyrelsen
Du kan kontakte politikerne i kommunalbestyrelsen – fx dem, der sidder i kommunens børne- eller skoleforvaltning. Det er meget individuelt, hvor villige politikerne er til at gå ind i konkrete sager, og der er meget stor forskel på, hvad du kan få ud af det. For de fleste forældre vil det være en sidste udvej, hvis de er meget frustrerede og ikke mener, at skolen eller embedsmændene lever op til deres forpligtelser.