Skip to content

Pas på dig selv

Spørg om hjælp

Måske er der familie eller venner, der kan passe børn, fylde køleskabet eller bare være der. 

Vær åben

Nogle i jeres omgangskreds vil måskevære bange for at gøre noget forkert i jeres sårbare situation. Fortæl hvad I har brug for og lyt til, hvad de byder ind med. Indfør bekymringstid – fx 10 minutter hver aften. Når der opstår en bekymringstanke udenfor tidsrummet, så læg den tilside og tag den op i bekymringstiden. Resultatet bliver ofte, at du kun huskerde vigtige bekymringer og giver slip på de mindre vigtige.

Få styr på din stress

Tag dine stress-signaler alvorligt og følg Sundhedsstyrelsens råd om håndtering af stress. Fx: Prøv ikke at nå for meget, indlæg pauser i hverdagen og gør mere af det, der gør dig glad. Læs Sundhedsstyrelsens råd om stress.

Sig fra

Det er ok at dosere samværet med andre eller droppe aftaler for at passe på sig selv og familien. 

Bevar dit netværk

Venner, familie og kolleger er uundværlige. Vær ærlig om dine begrænsninger og byd dig til når du har overskud. Føl ikke du står i gæld – gode relationer gøres ikke op i regnskaber.

Skab små lufthuller

I en presset hverdag er det vigtigt, at du husker at give dig selv pauser og tid til at nyde noget rart. Det kan fx være et kvarter ekstra i bilen inden du går ind, en time på biblioteket, 10 minutters sjove youtube-videoer, eller god musik i høretelefonerne i lænestolen.